reflectie

hoe ervaren Odion mede­wer­kers hun werk?

Rutger deed onderzoek bij Odion. De medewerkers blijken heel betrokken en gemotiveerd. Dat is van invloed op de kwaliteit van de ondersteuning, weet hij.

Naam/ Rutger de Gardeijn
Functie/ Consultant
Bedrijf/ Effectory

wat was jouw rol bij dit onderzoek?

‘Ons bureau helpt feedback en ideeën van medewerkers inzichtelijk maken. Wij voeren het medewerkersonderzoek voor Odion uit, maar we denken ook mee over de opzet: welke informatie wil je dat het onderzoek oplevert en welke vragen moet je dan stellen?’

wat wilde Odion dat het onderzoek zou opleveren?

‘Tot vorig jaar draaide het medewerkersonderzoek vooral om managementinformatie. Maar in het kader van zelforganiserend werken, wil Odion alles doen om medewerkers in hun kracht te zetten. Daarom moest dit onderzoek op individueel niveau de basis vormen voor een positief en opbouwend jaargesprek tussen medewerker en leidinggevende.’

naar welke zaken hebben jullie vooral gevraagd?

‘Het is bekend dat de kwaliteit van een organisatie veel te maken heeft met een combinatie van wat mensen drijft en hoe zij zich met de organisatie verbonden voelen. Daarom hebben we vooral gevraagd naar bevlogenheid en betrokkenheid.’

‘Met 53,2% heeft Odion een zeer hoog percentage medewerkers dat betrokken en bevlogen is.’

wat was de belangrijkste conclusie?

‘Dat Odion met 53,2% een zeer hoog percentage medewerkers heeft dat betrokken en bevlogen is. Omdat wij het grootste bureau in de markt zijn, hebben wij veel vergelijkingsmateriaal. Het gemiddelde in de gehandicaptenzorg ligt op 44,2%.’

wat kan Odion met dit gegeven?

‘Samen met carrièresite Intermediair zijn wij jaren geleden het platform Beste Werkgever gestart. Op basis van ons jaarlijkse onderzoek is Odion uitgeroepen tot Beste Werkgever 2018-2019 in de gehandicaptenzorg. Allereerst is dat iets om te vieren, het is tenslotte iets dat je met z’n allen doet. Maar het is ook iets dat je effectief kunt inzetten bij je arbeidsmarktcommunicatie. Ook Odion ervaart immers de gevolgen van de krapte op de arbeidsmarkt en wij weten uit jarenlange ervaring dat slim gebruik van het Beste Werkgever keurmerk gemiddeld 30-40% meer sollicitaties oplevert.’

hoe kunnen de onderzoeksresultaten bijdragen aan verdere kwaliteitsverbetering?

‘Onder meer door de bovengenoemde arbeidskrapte is de werkdruk soms hoog. Een keerzijde van bevlogenheid en betrokkenheid is dat mensen daardoor over hun eigen grenzen kunnen gaan. Gelukkig ziet Odion de urgentie van dit risico en heeft al diverse stappen genomen om bij te dragen aan een gezonde balans tussen werk en privé bij medewerkers.’

nog meer verbeterpunten?

‘Met de teamdynamiek zit het wel goed, zo blijkt. Collega’s durven te vertrouwen op elkaar en elkaars kwaliteiten. Waar Odion nog iets minder goed scoort, is de sociale veiligheid. Mensen voelen zich niet vrij genoeg om fouten te maken, elkaar op fouten aan te spreken en feedback te geven. Maar ik heb begrepen dat teams in toenemende mate met teamreflectie gaan werken. Dus ook dat pakt Odion goed op.’