eigen regie

hoe helpt een netwerk bij zelf­standig­heid?

Odion vindt een netwerk belangrijk. Wij ondersteunen graag samen met familie en vrienden, zodat iemand zo zelfstandig mogelijk kan leven. Bij Corry lukt dat heel goed.

Naam: Corry Leeftijd: 64 jaar Wonen: Odion Kransfontein, Purmerend Dagbesteding: Odion PurmerGeul, Purmerend

Corry was 41, werkte als maatschappelijk werker bij de gemeente Hilversum en woonde met haar drie kinderen in Heerhugowaard. Totdat ze thuis werd getroffen door een hersenbloeding. Na een maand in het ziekenhuis volgde een jaar revalidatie bij Heliomare. ‘Dat was een zware tijd’, vertelt Corry. ‘Het confronteerde me met alles wat ik niet meer kon. Bovendien vond ik het vreselijk dat mijn kinderen zich alleen moesten redden. Zij zijn in die tijd snel zelfstandig geworden en mijn dochter Diana werd een soort moeder voor de andere twee. Er was een tijd dat het voor mij allemaal niet meer hoefde. Gelukkig heb ik me daar in de loop van de tijd overheen kunnen zetten.’

zelfstandig

Na achttien jaar in een zorgappartement in Leeuwarden te hebben gewoond, heeft Corry sinds vijf jaar een appartement bij Odion Kransfontein. ‘Via Odion heb ik hulp bij het opstaan, douchen, aankleden en ’s avonds met naar bed gaan’, legt ze uit. ‘Ook heb ik huishoudelijke hulp voor bijvoorbeeld het schoonmaken van mijn badkamer. Maar andere huishoudelijke dingen – zoals wassen, strijken en de afwas – doe ik zelf. Ik werk hard om zoveel mogelijk te kunnen, die zelfstandigheid is voor mij heel belangrijk. Koken doe ik niet, meestal eet ik met andere bewoners in de algemene ruimte. Dat is een gezellig moment van de dag.’