reflectie

hoe denken teams samen na over goede zorg?

In 2019 bedachten wij de Odionmethodiek. Dat is een manier van werken volgens punten die Odion belangrijk vindt. Een van die punten is teamreflectie. Dat betekent dat medewerkers samen nadenken over wat ze doen en waarom ze dat doen.

Naam: Marian Kruijver Functie: Persoonlijk begeleider en ontwikkelcoach Locatie: Woonlocatie Odion Jachtenlaan, Zaandam

jij bent erg enthousiast over de Odionmethodiek. Waarom is dat?

‘De methodiek geeft je als begeleider concrete punten om mee te werken. Eén daarvan is reflectie en daar houd ik erg van. Het is een soort basisvoorwaarde voor mijn werk. Het is goed om na te denken waarom je dingen doet of juist niet doet, vind ik. Dat maakt je een betere begeleider voor de cliënt en het helpt me bij zelfontwikkeling. De laatste tijd reflecteer ik steeds vaker samen met collega’s en dat komt absoluut door de Odionmethodiek.’

hoezo dat?

‘De methodiek geeft je handvatten die je bewust maken van je handelen. Op individueel niveau is er bijvoorbeeld een reflectietool: een vragenlijst die je laat nadenken over waar je goed in bent, wat je bij jezelf wilt ontwikkelen en wat je daarvoor nodig hebt. Het mooie hiervan is dat je voor jezelf doelen kunt stellen, waarop je in je voortgangsgesprek kunt terugkomen. Voor mij werkt dat heel fijn.’

hoe geeft de Odionmethodiek vorm aan teamreflectie?

‘Belangrijk onderdeel bij de methodiek is het bespreken van casussen met je team. Samen kijk je naar wat er is gebeurd, wat we hebben gedaan en wat we een volgende keer anders kunnen doen. Maar het is ook belangrijk om te beseffen wat er allemaal goed gaat en wat daarbij de succesfactoren waren. Ook daar kun je veel van leren.’

‘Ook van successen kun je veel leren’

wat kun je met jouw zelfreflectie binnen deze teamreflectie?

‘Ik benoem bijvoorbeeld wat ik moeilijk vond in een bepaalde situatie met een cliënt en welke twijfels ik had. Collega’s kunnen dan vertellen hoe zij met een soortgelijke situaties omgingen en wat het effect daarvan was. Dat helpt mij bij een volgende keer dat ik in zo’n situatie kom en zo maak je elkaar als team sterker.’

daarvoor moet je je wel kwetsbaar durven opstellen…

‘Jazeker. Maar niet alleen cliënten, ook collega’s moeten bij Odion kunnen zijn wie ze zijn. Een belangrijke voorwaarde daarvoor is een bepaalde mate van vertrouwen en veiligheid binnen het team. Dat van ons is nogal hecht en werkt al heel lang samen. Ik kwam er pas later bij. Doordat collega’s me steunden en stimuleerden om dingen uit te proberen, is het vertrouwen gegroeid.’

welke plek heeft reflectie gekregen binnen jullie team?

‘Het hele team heeft inmiddels de cursus Odionmethodiek gevolgd of is ermee bezig. Het begint zich te verspreiden als een soort olievlekje. Zelf zet ik reflectie bewuster in en merk dat collega’s dat ook doen. Ze benaderen me geregeld met de vraag om even mee te denken. Dat is niet alleen leuk, maar zo maak je ook beter gebruik van elkaars talenten om uiteindelijke betere zorg aan de cliënten te bieden. Ik vind dat een geweldig proces dat voelt als een warme jas.’