uitdaging

GEZINSBEHANDELING

Ouders in hun kracht zetten

Odion heeft een team dat gezinnen helpt als er problemen zijn. Soms hebben de ouders een beperking, soms hun kind(eren). Dat team heet Gezinsbehandeling. Ilse Mensink werkt daar.

Hoe lang blijven jullie een gezin helpen?

‘Wij bieden in principe intensieve hulp voor een korte tijd. Maar bij sommige gezinnen bleven we wel een paar jaar. We merken dat cliënten dan niet goed meer zonder ons kunnen. Dat willen we niet meer. We willen gezinnen juist helpen, zodat ze ons niet meer nodig hebben.’

Wat gaan jullie dan anders doen?

‘We gaan niet meer langdurig dingen van de cliënten overnemen. We gaan ze helpen zodat ze het zelf kunnen doen. Of samen met mensen om hun heen. Misschien is er wel iemand anders die kan helpen met de post of mee kan naar de dokter. Als alles goed gaat, dan stoppen wij met de intensieve hulp. Iemand van ambulante begeleiding kan het dan overnemen.’

Kan dat wel?

‘We denken van wel. Ik kom zelf ook bij een gezin dat nu veel meer zelf kan. Ambulante begeleiding is voldoende. Als mijn hulp toch weer nodig is, dan kom ik weer.’

‘We gaan ze helpen, zodat ze het zelf kunnen doen’