uitdaging

ODION TOP

Goed op weg

Bij Odion TOP in Oostzaan wonen jongeren met een licht verstandelijke beperking. Ze hebben ook andere problemen. Bij TOP leren ze hoe ze straks zo zelfstandig mogelijk kunnen wonen. Dat gaat met vallen en opstaan.

Odion TOP was vroeger het Homerunhuis. Odion had dat samen met Humanitas DMH. Dat is een andere organisatie. Maar de samenwerking werkte niet goed. Nu doet Odion het alleen.

Vertraging

Bij Odion TOP werkt iedereen hard. Een paar jongeren zijn al doorgestroomd naar een eigen woning. Maar nog niet alles gaat goed. Linda is senior gedragsdeskundige bij Odion TOP. Zij vertelt: ‘Jongeren wonen hier anderhalf tot drie jaar. Dat is de bedoeling. Maar soms wordt dat langer. Bijvoorbeeld omdat er een wachtlijst is voor hun behandeling. Of omdat er geen stageplek is door corona. De organisaties die daarover gaan, leren wij nu beter kennen. Daardoor gaan aanvragen vaak sneller.’

Berg

Als je bij Odion TOP komt wonen, leer je veel. ‘De lijn loopt naar boven’, zegt Linda. ‘Maar nooit helemaal recht. Je leert met vallen en opstaan. Daarom ziet de lijn eruit als een berg. Je gaat op weg naar de top. Daarom heten we Odion TOP. We vinden het een stoere, positieve naam.’