HET ODION KOMPAS

Hoe hielp dat ons bij de coronacrisis?

Odion heeft het kompas. Dat is een soort routebeschrijving. Die hielp ons de coronamaatregelen uit te voeren op een manier die bij Odion past.

coronateam

Toen corona kwam, stelde Odion een crisisteam samen. Daarin zaten allemaal mensen van verschillende afdelingen. Ook verpleegkundigen. Zij kwamen vaak op locaties. Daar konden ze vragen beantwoorden. En ook kijken wat de locaties nodig hadden. Dat vertelden ze dan weer aan het crisisteam. Iedereen in het team dacht mee vanuit zijn eigen kennis en ervaring. Het team sprak elkaar bijna wekelijks. Daardoor konden ze snel handelen.

veilige dagbesteding

Odion wil veiligheid voor medewerkers en cliënten. Maar niet ten koste van alles. Een fijn leven vinden we namelijk ook belangrijk. Tijdens corona waren er veel besmettingen bij een aantal locaties van dagbesteding. Toch hebben we ze niet dicht gedaan. Voor veel cliënten is dagbesteding heel belangrijk. Daarom lieten we dat zoveel mogelijk doorgaan. Zo veilig mogelijk, natuurlijk. En soms in een andere vorm.

‘Op die manier waren we niet meer afhankelijk van de GGD voor het tes­ten’

zelf nadenken

Odion vindt dat medewerkers zelf beslissingen kunnen nemen. Ook in coronatijd. Het coronateam vertelde wat de regels waren. De locaties bedachten dan zelf hoe zie die regels gingen toepassen. In ons Service Bureau hadden we ook geen 1,5 meter stickers, borden en pijlen op de vloer. Mensen kunnen zelf wel nadenken, vinden wij. Het ging allemaal prima.

zelf testen

In het begin duurde het lang voordat je aan de beurt was voor een coronatest. Ook moest je thuis lang wachten op de uitslag. Daardoor konden medewerkers van Odion soms niet werken. Terwijl we iedereen hard nodig hadden. Daarom hebben we een eigen testlocatie opgezet. Daar konden we ook cliënten testen.

Wat gaat goed

• Kompas blijkt belangrijke leidraad en toetssteen

Wat kan beter

• Kompas leeft nog niet bij alle medewerkers