TECHNIEK

Hoe helpt dat in de zorg?

Odion deed nog niet zo veel met zorgtechniek. Nu zien steeds meer medewerkers hoe techniek het leven van cliënten kan verbeteren.

Naam / Niels Spiering Functies / Innovatiemanager Locatie / Service Bureau, Wormer

Er zijn tegenwoordig allerlei slimme apparaten. Die kunnen cliënten helpen om zelfstandiger te leven. ‘Maar medewerkers van Odion dachten daar gewoon niet aan’, vertelt Niels Spiering. ‘Ze waren vooral bezig met zorgen.’ Dat veranderde toen Annemarie van Dalen bestuurder werd bij Odion. ‘Zij vindt techniek belangrijk. Daarom is een groep medewerkers hiernaar gaan kijken.’

slimme woonkamer

Het groepje wilde medewerkers laten zien hoe nuttig zorgtechniek is. ‘Daarom hebben we een slimme woonkamer gemaakt’, legt Niels uit. ‘Die is in ons Service Bureau in Wormer. Daar zie je hoe techniek een cliënt thuis kan helpen. De medewerkers die hier zijn geweest, vinden ze het heel gaaf. Ze gaan dan ook nadenken over techniek bij hun eigen cliënten.’