Vitaliteit

Hoe zetten wij talent in voor fittere cliënten en collega’s?

Debby Bierman wordt binnen Odion wel ‘professor Bewegen’ genoemd. Cliënten én medewerkers in beweging krijgen, dat is haar missie. Ze legt uit hoe ze in 2020 meehielp aan een vitaler Odion.

Naam / Debby Bierman Functie / Persoonlijke begeleider en lid werkgroep Vitaliteit en gezondheid Locatie / Odion Londenhaven Individueel Wonen, Purmerend

‘In 2019 had 50 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder overgewicht, 14,7 procent had obesitas’, vertelt Debby Bierman. ‘Bij mensen met een beperking liggen die cijfers nog hoger. Ook bij Odioncliënten valt er qua gezonde leefstijl nog een wereld te winnen. Daar zet de werkgroep Vitaliteit en gezondheid zich voor in. Vaak weten cliënten wel wat gezond en ongezond is, maar hebben ze hulp op maat nodig om concrete stappen te zetten. Zij hebben kleine, overzichtelijke stapjes nodig die makkelijk in de dag zijn in te passen.’

beweegposter

‘Een goed hulpmiddel om cliënten hierbij te ondersteunen, is de beweegposter met weekplanner. Deze poster is ontwikkeld door Noortje Kuijken, die in 2019 promoveerde op het gebied van gezondheidsbevordering bij mensen met een verstandelijke beperking. Samen met haar gaf ik een workshop op de verdiepingsdag ‘Vitaliteit’ van Odion, met als thema ‘Bevorderen van een gezonde leefstijl VG’ (verstandelijk gehandicapten, red.). De poster geeft inzicht in wat je al doet, wat je nog meer kunt doen en wie je daarbij om hulp kunt vragen.’