INNOVATIE

Hoe zorgt tech­­­no­­­lo­­gie voor toe­ge­­voeg­­de waarde?

Het toepassen van moderne technologie in de dagelijkse zorg zat nog niet zo in ons DNA. Dat is in 2020 veranderd. Steeds meer medewerkers beginnen in te zien hoe we via technologie het leven van de cliënten kunnen verbeteren.

Naam / Niels Spiering Functies / Innovatiemanager Locatie / Service Bureau, Wormer

Zorg is mensenwerk, toch bestaan er momenteel al veel mooie innovaties die cliënten kunnen helpen bij het verkrijgen van meer regie en zelfstandigheid. ‘Binnen de organisatie was het geld er wel voor’, vult Niels Spiering aan. ‘Maar onze medewerkers waren gewoon nog niet zo e-health minded. Ze waren vooral met de zorg voor de cliënt bezig en dachten er niet aan. Dat maakte dat Odion eigenlijk best achterliep op het gebied van zorgtechnologie, als je dat vergelijkt met collega-organisaties.’ Dat veranderde met de komst van bestuurder Annemarie van Dalen. ‘Zij formuleerde het Odionkompas waarin zij innovatie als speerpunt benoemde’, vertelt Niels. ‘Dat maakte dat we actief aan de slag zijn gegaan met het moderniseren en daarmee efficiënter maken van het zorgproces. Daaruit is het project Odion iXi voortgekomen. Die naam staat voor Innoveren en eXprimenteren met ICT-middelen.’

slimme woonkamer

Een belangrijke uitdaging was om de medewerkers hierin mee te krijgen, wetende dat zij over het algemeen niet echt open stonden voor technologie. ‘We hebben vooral ingestoken op het laten zien van het nut, van de toegevoegde waarde’, legt Niels uit. ‘Een van de dingen die we daarvoor hebben opgezet is de ‘slimme woonkamer’: een speciale ruimte op de eerste verdieping van ons Service Bureau die is ingericht met allerlei vormen van automatisering voor in huis. Veel van ons hebben dat soort dingen zelf al thuis, maar maken niet zo snel de koppeling naar een toepassing in hun werk. Terwijl het voor sommige cliënten een uitkomst is als bijvoorbeeld de verlichting vanzelf aan- en uitgaat of de gordijnen open en dicht. We zien nu al het effect van die woonkamer. Medewerkers die er geweest zijn vinden die technologie eigenlijk best gaaf en gaan zelf nadenken over toepassing ervan bij hun eigen cliënten.’