ZEGGENSCHAP

Hoe heb je als cliënt invloed op je leef­omgeving?

Op 1 juli 2020 trad de nieuwe WMCZ (Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen) in werking. Dat betekende dat cliëntenraden van woonlocaties nieuwe afspraken moesten gaan maken. Dat is niet overal even goed gelukt.

Naam / Isabella Functie / Voorzitter cliëntenraad Locatie / Woonlocatie Odion Kransfontein, Purmerend

Ze vindt het belangrijk om voor haarzelf en haar medecliënten een goede woonomgeving te creëren, verbeterpunten aan het licht te brengen en het verschil te kunnen maken. Daarom zit Isabella Visser in de cliëntenraad van haar woonlocatie. Op de inspraak die deze raad op die woonomgeving heeft, valt echter wel wat af te dingen, vindt ze. ‘Er wordt weinig met ons gecommuniceerd’, concludeert ze. ‘Ik ben eerder voorzitter van een cliëntenraad geweest, maar daar werden we als groep veel meer betrokken. Dat is hier anders.’

lijstje met punten

Toen Odion drie jaar geleden de locatie overnam, zat de teamleider in eerste instantie bij de vergaderingen van de cliëntenraad. ‘In die vergaderingen worden we overigens ondersteund door Britt Huisinga, persoonlijk begeleider bij Odion Voorstraat in Wijk aan Zee’, vertelt Isabella. ‘Zij helpt ons met zaken als notulen en agenda en zorgt ervoor dat tijdens de vergadering iedereen voldoende aan bod komt. In ieder geval: een paar leden van de cliëntenraad vonden dat ze met de teamleider erbij niet voldoende vrijuit konden praten. Toen is besloten dat wij een lijstje met punten zouden opstellen dat we na de vergadering met de teamleider zouden bespreken. Alleen wordt er op onze vragen nauwelijks antwoord gegeven. Ik denk trouwens niet dat dit onwil is, hoor. Volgens mij heeft het vooral te maken met tijdgebrek. Dat is geen oordeel, maar gewoon een constatering.’